Witaj na stronie Polskiego Centrum Opieki

Czynne : Od poniedziałku do piątku w godzinach 8 - 16
  Kontakt : 58 669 80 27

OFERTA DLA JEDNOSTEK SAMORZĄDU TERYTORIALNEGO

logo_ksst_CMYK

Jednostkom Samorządu Terytorialnego proponujemy włączenie do zainicjowanego przez Fundację Solidarności Międzypokoleniowej i Samopomocy Sąsiedzkiej Krajowego Systemu Samorządowej Teleopieki, który stopniowo przekształcony zostanie w Krajowy System Samorządowej Senioralnej Opieki Domowej. W skład systemu obecnie wchodzą:

  • terytorialne systemy teleopieki domowej j.s.t.,
  • operator Systemu Krajowego wraz z Centrum Operacyjno-Alarmowym.

System stanowić może wsparcie działań samorządu terytorialnego w następujących obszarach kompleksowej opieki domowej dla seniorów:

  • bezpieczeństwa seniorów i innych osób o ograniczonej samodzielności – tzw. „przycisk życia” lub bardziej zaawansowane rozwiązania klasy „anioł stróż”,
  • opieki socjalnej („przycisk życia” teleopieki zapewniający bezpieczeństwo Podopiecznego w czasie gdy nie ma w domu opiekunki, podsystem domowych usług opiekuńczych oraz podsystem wspierający pracę zespołów samopomocy sąsiedzkiej i wolontariatu na rzecz seniorów),
  • profilaktyki i rehabilitacji medycznej (geriatryczne zespoły opieki domowej oraz opieki poszpitalnej).

Budowa terytorialnego systemu teleopieki odbywa się etapami. Podobnie jak w innych krajach pierwszy etap stanowi zazwyczaj budowa tzw. podsystemu „czerwonego”, czyli przywoławczego teleopieki, a więc działania na rzecz polepszenia bezpieczeństwa Podopiecznych Systemu.

„Przycisk życia” współpracując z urządzeniem abonenckim przesyła sygnał alarmowy do całodobowo funkcjonującego Centrum Operacyjno – Alarmowego /COA/ obsługującego zgłoszenia alarmowe. Takie rozwiązanie jest jednocześnie skuteczne i tanie.

Rozbudowa Systemu

W oparciu o działający podsystem alarmowy mogą być budowane kolejne podsystemy teleopieki domowej, w tym również z wykorzystaniem środków pomocowych.

I tak:

Podsystem „niebieski” domowych usług opiekuńczych może wspierać:

  • opiekę fizyczną nad osobami o ograniczonej samodzielności lub z obciążeniami zdrowotnymi, które przebywają okresowo lub stale samotnie w domu – poprzez znaczące uproszczenie dostępu do tych usług oraz rozszerzenie ich zakresu z wykorzystaniem centrum telefonicznego domowych usług opiekuńczych. Pełne wykorzystanie tych funkcji nastąpi wraz z wejściem w życie tzw. czeków opiekuńczych.
  • profilaktykę medyczną – poprzez wsparcie organizacyjno-techniczne działania geriatrycznych zespołów opieki domowej lub zespołów opieki poszpitalnej, których praca może być koordynowana z wykorzystaniem tego podsystemu. Profilaktyka medyczna może być uzupełniona rozwiązaniami wykorzystującymi urządzenia telemedycyny domowej.

Podsystem „zielony” oparty na zespołach samopomocy sąsiedzkiej lub wolontariatu wspiera:

  • psychicznie Podopiecznych, zapewniając im łatwy kontakt głosowy z życzliwym rozmówcą, zmniejszając prawdopodobieństwo prób samobójczych na skutek załamania kondycji psychicznej i poczucia osamotnienia („teleopiekun”),
  • działania organizacji samopomocy sąsiedzkiej i wolontariatu na rzecz seniorów.

Zróżnicowane rozwiązania teleopieki dla seniorów

Polskie Centrum Opieki nie jest producentem ani przedstawicielem producentów urządzeń do teleopieki i telemedycyny oraz oprogramowania do nich.

Oznacza to, że współpracując z jednostkami samorządu terytorialnego dążymy do optymalnego, z punktu widzenia realizacji celów samorządu, doboru urządzeń teleopieki/telemedycyny oraz oprogramowania do nich.

W szczególności uważamy, że grupy seniorów o różnym poziomie niesamodzielności wymagają zróżnicowanych rozwiązań wspierających ich w codziennym życiu.

Aktywacja usługi

Włączenie do Systemu następuje po podpisaniu przez jednostkę samorządu terytorialnego umowy z Operatorem Systemu, odpowiedzialnym za jego obsługę techniczno-organizacyjną oraz po wniesieniu pierwszej opłaty dostępowej.

W ramach opłaty dostępowej j.s.t. otrzymuje pakiet usług wspierających wdrożenie Systemu na terenie danej jednostki samorządowej.

 

Zasady współpracy

Oczekiwania względem jednostek samorządu terytorialnego:

  • wskazanie osoby/osób odpowiedzialnych za System w danej jednostce samorządu terytorialnego,
  • zapewnienie miejsc, gdzie mieszkańcy mieliby udostępnione dokumenty związane ze świadczeniem usługi teleopieki oraz gdzie mogliby uzyskiwać informację na temat Systemu,
  • dostarczenie prawidłowo wypełnionych i podpisanych dokumentów przez Podopiecznych do Operatora Systemu,
  • edukacja mieszkańców i potencjalnych Partnerów projektu w zakresie wykorzystania technologii ICT do wsparcia osób starszych i niesamodzielnych,
  • wsparcie rozwoju na terenie danej jednostki samorządu terytorialnego wolontariatu na rzecz seniorów.

Zalety Systemu

Teleopieka domowa w systemie powszechnym to:

  • Profesjonalne, zawodowe centrum operacyjno-alarmowe, stosujące jednakowe standardy ochrony danych osobowych, współpracy z państwowymi służbami ratownictwa oraz standardy techniczne
  • Zharmonizowanie z obowiązującymi w instytucjach rządowych i samorządowych zasadami budżetowania i finansowania projektów
  • Rozwiązania organizacyjno-techniczne zapewniające maksymalne bezpieczeństwo Podopiecznych i odpowiednią przepustowość systemu, rozdzielenie funkcji „bezpieczeństwo” i wsparcia opiekuńczego, medycznego i psychicznego
  • Elastyczne rozwiązania, umożliwiające stałą rozbudowę i modyfikację systemu
  • Racjonalność ekonomiczna
  • Zgodność z „Założeniami Długofalowej polityki Senioralnej w Polsce na lata 2014-2020”

Zalety dla j.s.t. wprowadzania teleopieki w systemie powszechnym:

  • W danym okresie budżetowania stała, zryczałtowana opłata, niezależna od liczby osób aktywujących teleopiekę
  • Możliwość sfinansowania dostępu dla wszystkich mieszkańców przez j.s.t.
  • Opłata dostępowa nie powoduje obowiązku zapłaty pdof
  • Wsparcie ze strony operatora Systemu Krajowego poprzez dedykowanego koordynatora